Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi 15. Sayı (Temmuz-Ağustos 2008)

~ bir mimar; ve cephe kisi de önemli. Biz birçok ürünün cephesini internette sanal ortamda, ama bilgisayarın ekranında ve bazen de likit kristal ekranında görüyoruz." "Kentsel ortamlar için aynı meydanda kurulu olan reklamlarla donatılmış cepheye bakarsak, yapıların iki katmanlı bir cepheye ulaştığını görüyoruz. Birincisi içeriye dönük ve dışa oldukça kapalı yapının özel kullanımına ait iç cephesi. İkincisi ise dev reklam strüktürleri ve elektronik reklamlardan, duyuru panolarından oluşan dışa, kentsel ortama ait cephe. Bu elektronik panoların gücügündüz de etkili olduğu için, gündüzleri içe dönük cephelerin yaratacağı banaliteye yakalanılmıyor." Mimari Cephelerde Doğa Referanslı Araştırmalar "Bir üçüncü araştırma çerçevesi doğadan referanslı olarak sürdürülüyor. 1960'Iarın sonlarından başlayarak yapıların doğanın bir parçası haline getirilmesi çabaları onu tamamen yeraltına alarak kayıp etme ve dış yüzünü bir tepe veya doğal teras olarak çevreye katma olarak biçim kazanmıştır. Bir diğer ta26 ÇAT&I CEPH•ETEMMUZ-AGUSTOS / 2008 sarım biçiminde ise yapının yüzeylerine bitki sardırılmaktadır. Bu ilk iki yaklaşımın birbiriyle gerçekçi olarak bağdaştığı projelerde üretilmiştir. Bu tür yapılar enerji bilincini yansıtan ekolojik birimler durumuna geliyor. Yani hem çevredeki doğal malzemenin devamı hem de yapayın ekolojiye katkısı; plan, kütle ve biçim olarak ve tabii ki görünüş olarak (bu tutumun bir tür trademark'lığını da içerecek şekilde) mimarlar tarafından tasarlanıp topluma yansıtılıyor." "Agra'daki Sheraton Oteli bunun düşük teknolojili iyi bir örneğidir. Çevre denetimi dikkate alınarak yapılan gelişmiş teknolojili örneği ise Ken Yeang'ın çeşitli şekillerde kesilmiş gölgeli yüzeyleridir. Bu serinin en ilginçlerinden biri Suudi Arabistan çölünde kordiplomatiğe vaha yaratmak için tasarlanmış olan Riyad'daki Tuwaig Sarayı. Çift duvarlı bir yüzey çölde kıvrıla büküle içle dışı ayırıyor. İç, tam bir vaha. Dışa doğru ise doğanın kontrolünün yavaş yavaş elden çıkarıldığı teraslar ve onları gölgeleyen çadırlar." "Son zamanlarda gelişmiş yüzeyler matematiği kullanılarak kendi mantığına göre katlanan yapı kabukları hem döşeme hem çatı hem de cephe oluşturmaktadır. Bu çeşit yaklaşıma konstrüktivist diyebiliriz. Yani diğer mimari öğelerin kendisini kurmaları değil, kendisinden sonra gelecekleri kuran bir tasarım tutumu. Bu dördüncü tür cephe tasarım arayışlarının bugün geldiği noktadır. Yani 'Yüzeyleri Tek Başına Ele Alıp Mimari Kurgulamaya Çalışan Araştırmalar' ... De Stijl akımının 1920'Ierde başladığı ve Schröeder Evi ile somut örneğini vermiş olan tutum. Sonra Louis Barragan ile başka yüzlerini göstermiş olan bu araştırmalar Zaha Hadid ile Roma Modern Sanat Müzesi Yarışması'nda yeni bir senteze ulaşmış görünüyor. Böyle basit ve düzenli katlamaların dışında daha rasgele yüzey katlamaları peşinde olan araştırmalar da var. Bu rasgele katlamaların doğanın yüzey katlamalarına benzetilmeye çalışıldığını görüyoruz. Buna örnek olarak Peter Eisenman'ın Santiago de Compostela projesini gösterebiliriz. Her iki tutumda da yüzey araştırmaları giderek bütün yapıyı oluşturmaya, hatta oradan doğal çevre düzenini etkilemeye yöneliyor." Bütün Cephe Araştırmalarının Üzerinde Çalıştığı Ortak Mimari Tasarım Konuları "Biz, yukarda sözü edilen her durumda yüzeyleri 'Yapının iç-dış ilişkisine yorum getirme çabaları', 'Üzerindeki simgesel/metaforik yüklenmeleri', 'Yapımındaki teknoloji, malzeme özellikleri ve detaylandırma farklılaşmaları', 'Uzamda katlanması, sürekliliği ve kopmaları', 'Saydamlık, geçirgenlik ve yansıtma yorumu' ve 'Üzerindeki kompozisyon özellikleri (doluluk, boşluk oranlarıyla, uygulamanın ölçeği ve ölçüleri)' ile okuyup yorumlayabiliyoruz." "Herhangi bir binaya 'yüzey', planın ve kesitlerin sonucu veya yaratıcısı olabilir ama her durumda muhakkak yukarıdaki altı özellik, mimari tasarım aracılığıyla birbirleriyle etki içinde mimari gövdenin oluşmasını sağlar. Buradaki gövde, hem yapının fiziki gövdesi hem de bu boyutlarda yapılan katkı ile oluşan bir mimari söylem gövdesidir. Mimari tasarımda sonuçta bir bütün olan yapı elde edilmeye çalışılıyor. Cephe, renk, ışık ve dolaşım gibi diğer tasarım kurguları ve onların alt araştırma konularındaki mimar tutumları ile beraber yapı tasarımını etkiliyor." '-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=