Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi 23. Sayı (Kasım-Aralık 2009)

metrekare; ve tüm kabuk tek bir malzemeyle kaplı. Cephede 60x120 santimetre ebatlarında, 11 milimetre kalınlığında granit seramik kullanılmış. Mekanik ankrajlı olarak uygulanan seramiklerin aralarında beş santimetrelik siyah fuga derzler bulunuyor. Taşocağı Caddesi'ndeki ana girişte cam hakim. Diğer cephelerde daha çok ince yırtıklar var. Basın Ekspres Yolu yönündeki üç parçalı eğik sağır yüzeyler üzerine büyük reklam panoları yerleştirilmiş. Çatıda 2200 metrekarelik cam yüzey bulunuyor. Kütleyi parçalayan yırtıkların çatıdaki uzantısı olan ışıklıklar 8 metreye 200 metre uzunluğunda. Bu da doğal aydınlatmaya ciddi katkı sağlıyor. Çatılardaki farklı kırıklıklar iç mekana da yansıyor. Bu da iç mekandaki gerilimi daha da artırıyor ve alışveriş merkezine farklı bir ruh katıyor. Masif tek kütle algısını kıran aralıklardan iç mekana ışık yayılıyor ve çatı ışıklıklarından gökyüzü görülüyor. Mimari projesi Architekten Arat - Siegel & Partner ile DB Mimarlık ve Danışmanlık Ltd. Şti. tarafından hazırlanan proje hakkında bilgi aldığımız DB Mimarlık'tan Bünyamin Derman, yapının, hem ülke içinde hem de uluslararası arenada ses getirecek bir yapı olduğunu vurguluyor. Alışveriş merkezlerinin, modern zamanların tüketim mabetleri olduğunu belirten Derman, tasarımcının da ortaya koyduğu ürünle bu tüketimin tanımını yaptığını ifade ediyor: "Sunulan şey formu, mekansal kurgusu, işlev alanlarının dağılımı ve birbirleriyle ilişkisiyle ve sirkülasyon organizasyonuyla bir yaşantıdır. Proje, kamusal alan tanımını kamusal yaşam bağlamında, kapalı-açık alanlarıyla yeniden tanımlayan, ticari -sosyal bir merkez olarak kent kültürü ve yaşantısına mekan oluşturan ve sahip olduğu vizyonla bulunduğu çevrenin yaşam kalitesini yükseltmeyi hedefleyen bir proje." o Mimar Bünyamin Derman "Görmek ve görülmek kavramları, kimi yapılar gibi alışveriş merkezleri için de önemli bir tasarım verisidir. 212 Power Out- \et, formu ile Basın Ekspres Yolu üzerinde bir ikondur. Merak uyandıran kabuğun formu iç mekana da yansıyor. Tüm katların farklı görsel açılarla algılanabildiği galeriler, kullanıcısına zengin bir iç mekan sunuyor. Bu galerilerden, çatı ışıklıklarından içeriye süzülen gün ışığı otopark hollerine dek uzanıyor. Beşinci cephe olarak kabul edilen çatı, yapı kabuğunun bir parçası. Bitkisel ve sert peyzaj öğeleriyle dizayn edilmiş bu alan, kente açılan bir seyir platformu; food court'un ve sinemaların kahve molaları için keyifli bir açık mekan." "Aslında alışveriş merkezleri için bu tip formlar pek kullanılmıyor. 212 Power Outlet'in son derece rasyonel bir planı var. Bu planı üçüncü boyutta, hem iç mekanda hem de kabukta dinamik bir kütleye dönüştürdük. 230 bin metrekarelik bir yapı maket gibi duruyor. Yani o ölçeği göstermiyor. Bu da çok önemli." "Yapının doğaya öykünen bir kütle plastiği var. Dik açıların egemenliğine nispet kırıklardan oluşan, kaya parçası gibi, masif bir bina ve sert fakat nötr tek bir renk olan siyahla kaplı. Buradaki amaç siyahın, üzerinde yer alacak renkli her objeyi ortaya çıkarmasıydı. Cephenin siyah olmasının bir nedeni de, iç mekanla oluşturduğu kontrast. İçerideki ışık ve renk daha çarpıcı hale geliyor. Yapı strüktürü çelik ve betonarme olarak tasarlandı. Kabuğun bir bölümü betonarme, bir bölümü çelik. Zira form, betonarmeye çok uygun değildi." ÇAT&I CEPHE•KASIM-ARALIK/2009 31

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=