~ makale GiydirmeCephe SistemlerindenTransparan Cephelerve Cephe MalzemesiOlarak ''Ayna'' Araş.Gör. Filiz Sönmez/ Erciyes Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Melike Demirtaş / Erciyes Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi 1. Giriş 2 O. yüzyılın modern mimarlık dünyasında önemli konulardan biri de malzeme ve biçim ilişkisidir. Seçilen malzeme biçimle doğrudan ilişkilidir. Bir tasarım için uygun olan bir malzeme başka bir tasarım için uygun olamayabilir ya da hiç olamayacak bir malzeme ile mekanda oluşturulan zıtlık, o noktaya dikkat çekmek için de kullanılabilir. Dolayısıyla 20. yüzyılda artan yeni malzemelerin, yeni biçimler için bir potansiyel oluşturması, mimarlar için malzemenin sadece bir örtü elemanı olmaktan farklı biçimde kullanıldığının da başladığını göstermektedir. 20. yüzyılda özellikle yaygınlaşan cam ve türevlerinin kullanımı, yeni biçim olasılıklarının da önünü açmıştır. Bunun sebebini sadece seçilen malzemenin karakterinde değil, nesne (diğer malzemeler) ve öz42 ÇAT&I CEPH•EKASIM- ARALIK2/ 009 ne üzerindeki etkileri üzerinde de aramak mümkündür. Camın yalınlığı, yekpareliği, saydamlığı, nötr oluşu vb. özellikleri diğer malzemelerden kolaylıkla ayrılıp, yerine göre baskın, yerine göre de geri planda kalıp, diğer malzemelerin ön plana çıkmasını sağlamıştır. Mimari tasarımlarda görüldüğü üzere, malzeme ve biçim arasında lineer bir denge bulunmamaktadır. Malzeme kararını veren ve o mekanı kullananların var ettiği dengeler çerçevesinde, o yapı dolayısıyla malzeme kendi varlığını ortaya koymaktadır. Tanyeli'nin de dediği gibi, "Her malzemenin mimarlığı yapılabilir. Hiçbir malzeme diğerinden daha fazla yüceltilmemeli. Her mazleme cephe tasarlamaya olanak verir ... Hatta cephe tasarımı bağlamında en ilginç ve önemli denemeler, elde mevcut cephe inşa etme malzemeleriyle o malzemenin doğasına uygun davranılarak yapılmamıştır. Aksine çoğunlukla en çarpıcı cepheler en akla gelmeyen, en beklenmedik, en kural dışı olan en aykırı seçenekler kullanılarak yapılır. Örneğin Barok mimarlar ya da Gaudi cephelerini eğrisel, organik biçimlenmeye en az uygun malzeme olan doğal taşla inşa etmişlerdir. Le Corbusier, Maison Jaoul'de çıplak harman tuğlası kullanır. Nouvel bir otel tasarımında paslı demir sacı alıp cephe kaplaması yapar." 2. Ayna ve Mimari "Transparan Cephe Sistemleri'nde çok hassas malzemeler kullanılır. İçeriden ve dışarıdan bakıldığında bina görünümü tamamen camdır. Silikon cephe görünümünde olup kompozit dış yüzeyde kullanılmaz. En estetik olan fakat maliyeti en yüksek cephe sistemidir ... ı,ı Transparan cephelerde genellikle cam ve türevleri uygulanmıştır. Cam ve türevle111 Tanyeli, Uğur. "Bir Mimar ve Cephe", Çatı ve Cephe, Temmuz, Ağustos, 2007. s.32
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=