Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi 26. Sayı (Mayıs-Haziran 2010)

• bir mimar; ve cephe değişimlere izin veren bir sistem değildi. Altyapı sisteminin, değişen isteklere karşı sürekliliği olmasını amaçlıyordum. Ön germeli döşeme panelleri uzun açıklıkları geçebiliyor. Özellikle sanayi yapılarında çok tercih ediliyor ve herhangi bir bölmeye gerek kalmadan büyük bir tek mekan üretilebiliyor. Bu kabuk sistemi, yapı fiziği özellikleri çok yüksek bir sistem. Böyle bir kabuk, hem yapı fiziğinin ihtiyaçlarını karşılayıp, hem de içeride esneklik oluşturabiliyor. Bittiği zaman da çıplak halde bile kullanılabilecek bir yapı. Bununla birlikte, binaların içinde bulunduğu yeşil alanla entegrasyonu kuracak, açık alan ilişkilerini üretecek unsurları da eklemek gerekiyordu. Çelik ve ahşap daha esneklik gerektiren alanlarda destekleyici ve tamamlayıcı unsurlar olarak kullanıldı. Ayrıca yapıların, zaman içerisinde çok az bakıma ihtiyaç duyarak iyi yaşlanması gerekiyordu. Kaplamalarda bakır, detay bitişlerinde alüminyum gibi az bakımla kendi özelliklerini uzun yıllar kaybetmeyen, doğal olarak yaşlanabilen malzemeleri tercih ettik. Sonunda titizlikle üretilmiş bir yapı çıktı ortaya. Şu anda da içinde her yaşayan ev sahibi içini farklı biçimde böldü, farklı biçimde yaşıyor. NP 12 Evleri altı tane ikiz bloktan oluşuyor ve son derece sınırlı sayıda ve kontrol edilebilir ölçekte bir yapı grubu olduğu için çok sayıda üretimde baş edemeyeceğimiz her tür olanağı kullanmaya çalıştık. Didim'de, çalışma aşamasında olan karma fonksiyonlu küçük bir yapı var. İşletme modeli ve gece gündüz kullanımları farklı 34 ÇAT&I CEPHEM· AYIS- HAZİRAN/ 2010 bir yapı. Esnek bir yapı olduğundan, bildiğimiz kat kat, dilimlenmiş bir yapı oluşturmak yerine, daha homojen ve içindeki karma fonksiyonlara rağmen bir bütün olarak var olabilen bir bina. Kendi özel kimliği bu özellikleri karşılayan bir cephe sistemi üretmemizi gerektirdi. Bu anlamda, konvansiyonel tekniklerle, gece yaşanan bölümlerle gündüz yaşanan kısımlan bölmek ve onlara göre cephe tasarlamak gibi kolay yöntemler varken, bu karma fonksiyonu aynı kimlik içinde eritecek bir cephe sistemi geliştirmeye çalışıyoruz. Sistemin kendisi giderek know-how paketine doğru gidiyor. Belki yaptığımız şeyin patentini alacağız. Araştırma projelerimizden birisi de Urban-Nomads / Kent Göçebeleri ...Bunlar, kozmopolit-küresel kent yaşamına ve sürekli yeniden organize olan mekan-birey ilişkisi bağlamında çeşitli tipolojilerdeki binalara eklemlenmiş, kentte uygun bulduğu, üçüncü boyuttaki boşluklara yerleşen gezgin yapılar. Küresel bir ekonomik ağla tanımlanan metropolde, reklam panolarını taklit ederek, kendi ekonomik varoluşunu sağlıyor ve eklendiği yapıların altyapısından faydalanıyor (yangın merdiveni, atık hatları gibi). Sökülüp taşınabilir ve üç boyutta asılabilir hafif bir konstrüksiyona sahip olan yapı, düşeyde asılı kalan bir çadıra benziyor. l O. Uluslararası İstanbul Bienali Küratörü Hou Hanru, Bienal'de uygulamak istedi; ancak bütçe ve yerle ilgili sıkıntılar oluşunca uygulanmasından vazgeçildi. Bienalden söz etmişken 2003'te proje ve uygulamasını yaparak hayata geçirdiğimiz Cildo Meireles'in "Homeless Home" yerleştirmesi de oldukça ilginçti ...Bu üründeki çalışmamız sanatçı tarafından ortaya konan kavramsal metnin, bağlamsal bir ürün olarak tasarıI1111 uygulaması, kente katılımı ve sökümü süreçlerini kapsıyordu. Homeless Home, dört yapıdan oluşan ve İstiklal Caddesi gibi bir yerde geçici olarak var olacak, sonra kaldırılacak bir sanat nesnesi. Ürünün hayata geçmesi konusunda görünen problemlerinin çok katmanlı ve aktörlü yapısı, kısa zamanda hayata geçme zorunluluğu, ürüne sanat nesnesinden fazla bir anlam katmanı ekliyordu. Kavramsal bir metnin belirlediği ve onu anlatan parçalanmış bir ev imgesi vardı. Belediye neredeyse yapıların boyutlarını ürünü bozma pahasına belirleyecek kadar tanımlayıcıydı. Vakı( zaman konusunda sıkışI111ştı ve sponsor da kendi ürünleriyle çözüm üretilmesini istiyordu. Yapılara elektrik, su götürülınesi lazımdı ama bunun için zemine müdahale edilmemesi şarttı. Söküldüğünde de iz bırakmaması lazımdı. Bense "Sanat nesnesi bunlara rağmen nasıl kendini ifade edilebilir?" sorusuna odaklanıruştım. Bu süreçte ortaya çıkan tüm koşullar birer tasarım verisi olarak kabul edilerek, bunların sanat nesnesi-kent bağlamı-anlam ilişkileri içinde nasıl çözülebileceği ana konuyu oluşturuyordu. Bu koşullara özgü olarak sponsorun malzemelerinin sökülüptaşınabilir hale getirecek bir tasarım stratejisi geliştirmiştim. Başarılı bir uygulama ve söküm işlemi gerçekleşerek tüm koşullan sağlayabilen bir ürün ortaya çıkınıştı. Benin1 için mesleki anlamda çok önemli deneyimlerden biriydi. A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=