Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi 41. Sayı (Kasım-Aralık 2012)

Bina dış kabuğu hakkında görüşlerine ba~vurduğumuz Yıl~_ız Teknik Universitesi (YTU) Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Murat Soygeniş, cephenin teknik özellikleri ve detayları iyi çözülememişse konfor şartlarına kesinlikle ulaşılamayacağını vurguluyor. Her yönden hava alabilen Anadolu yöresel evlerinin teknolojiyle barışık yapılar olduğunu ve bu yapıları örnek alarak işe başlanılması gerektiğini ifade eden Soygeniş, malzeme konusunda sahtecilik yapılmaması ve malzemenin doğallığından ödün verilmemesi gerektiğini de savunuyor. Soygeniş için tasarımın olmazsa olmazı ise "Doğru yerde, doğru malzeme kullanımı" ... İşte Soygeniş'in yorumlarından bazıları: Dış cepheye mimari tasarım biçim verir "Cephe, tamamlayıcı bir arakesittir. İç mekandan bakıldığında dış cephe, iç mekanın bir duvarıdır; iç mekanı tamamlar. Tersine, dış mekandan düşünüldüğünde de kent mekanının tamamlayıcısıdır. Dışta kentin bir yüzeyini oluşturması, içte de iç mekanın sınırını tanımlaması ve arakesiti oluşturması açısından önemlidir. Cephe ve çatı, iç ve dışın birbirine karıştığı düzlemdir. Özde dış cephe bu arakesittir. Ancak bu arakesiti bir düzlem olarak düşünmek yerine kentsel ve mimari tasarımın parçası olarak görmek gerekiyor. Bir arakesit olan dış cephe yapının bir parçasıdır, mimari tasarım ona biçim verir. Bazen kabuk rasyonel, düşey, düz bir yüzeydir; bazen üzerinde yürünebilen bir rampa ya da merdivendir; bazen de bu kabuk, kentsel mekana mesajlar gönderen elektronik bir ekrandır ... " Teknoloji bilinçli kullanılmalı "Teknolojik gelişmelerle artık cephelerde sınırsız seçenekler elde ediliyor. Tüm tasarım ve uygulamaya yönelik derslerimde öğrencilerime vurguladığım bir nokta var. Gerçekleştirdiğim projelerde de bu ilkede çalışmayı doğru buluyorum: 'Teknolojinin sağladığı bu sınırsızlık durumunu bilinçli kullanmayı bilmek başarıdır'. İçinde bulunulan coğrafyanın gerektirdiği düzeyde teknolojiyle üretilmiş cephe malzemeleri ve cephe uygulama yöntem ve sistemlerini tercih etmek, uçsuz bucaksız bir yelpazeden seçimi daraltma kolaylığı sağlayabiliyor; tabi daha önemlisi coğrafyanın gerektirdiği malzeme ve yöntemlerle çalışmayı sağlayabiliyor, yani daha yerel ve ekonomik olabiliyor." Malzeme, doğasında olduğu gibi kullanmalı "Malzemeyi doğallığı ile kullanmayı başaran uygulamalar genellikle beğenimi kazanıyor. Cephede taşı, sıvayı, metal yüzeyi, ahşabı ve tuğlayı, malzemenin doğasında olduğu gibi kullanan örnekleri tercih ediyorum. 'Sahtecilikten' yana değilim. Malzemeyi doğasında olduğu gibi sergileyerek kullanmayı başarabilmek bence çok önemli. Taş yığma duvar yapıp, üzerini ahşap kaplamak nasıl olamazsa, betonarme kullanarak kemer formlu açıklıklar vermek ve üzerini sıvamak da o denli sahteciliktir. Malzemeyi doğal kullanırken tasarımın gerektirdiğini yapmak da o malzemenin değerinin artmasını sağlayabilir ya da değerinin düşmesine neden olabilir. Yüzlerce metre boyunda bir depo yapısında boylu boyunca tuğla kullanıldığını düşünmek bile insanı ürkütebiliyor. Buna benzer örnekleri artırmak mümkün". Cephe tasarımı bütüncül bir sürecin parçasıdır "Mimar, cephe tasarımını dış kabuk tasarımı olarak bütüncül olarak görmeyi başarabilmeli. Bunun ötesinde dış kabuk tasarımı, iç mekan tasarımı, kentsel bağlama yaklaşım, strüktür seçimi, dış kabuk malzemesi ve üretim biçimi, hepsi el ele yürüyebilmeli. Bunun sağlandığı durumlar başarılı mimari ürünleri, dolayısıyla başarılı dış kabuk ve cephe tasarımını ortaya çıkarıyor." Problemin yapısı, malzeme tercihini etkiler "Gerçekleştirdiğimiz projelerde cephe malzemesi olarak taş, tuğla, metal panel, ahşap ve sıva gibi çok çeşitli malzemeleri kullandık. Problemin ÇATI& CEPHE• KASIM- ARALIK/2012 31

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=