~ bir mimar; ve cephe yapısı, şartlar, o coğrafyada malzeme bulunabilirliği gibi unsurlar tercihlerimizi belirledi." "ABD'de tasarımını gerçekleştirdiğim bir kültür yapısında dış cephe malzemesi olarak farklı renklerde tuğla kullanmıştım. Nedeni, tuğlanın çevresel bağlamla ilişkisiydi. Yine ABD'deki küçük bir konut uygulamamızda ahşap taşıyıcı ve doğal ahşap kaplama kullanmıştım. Çevrede genellikleplastik esaslı 'siding' görüntülü paneller kullanılırken, doğal malzemeyi, doğal ve nefes alan bir dış cephe tasarlamak amacıyla tercih etmiştim. İstanbul' daki bir üretim t<!sisi uygulamasında ise metal sandviç panel kullandık. Hızlı montaj bunu gerektirmişti." 32 ÇATI & CEPHE•KASIM- ARALIK/2012 Dış kabuk sınırsız bir araştırma potansiyeli taşıyor "Günümüz teknolojisiyle artık ışık geçirgen beton duvarlar, ince ve çok geniş açıklık geçebilen betonarme kabuklar, renk ve doku değiştirebilen dış cephe ve çatı malzemeleri üretilebiliyor. Bilgisayar destekli üretim sistemlerinin yardımıyla artık kağıt üzerine çizilmiş her proje neredeyse bire bir maket gibi bilgisayar destekli imal edilebiliyor. Farklı coğrafyalarda gördüğümüz eğrisel yüzeyli dış cepheler, yapı biçimleri kentleri süsleyebiliyor. Plastik, titanyum, metal ve ahşap gibi malzemeler alışılmışın dışında formlarda kullanılabiliyor. Bu malzeme ve teknolojik gelişmelere sürdürülebilirlik konusunu eklediğimizde, dış kabuğun sınırsız araştırma potansiyeli taşıdığını görüyoruz. Dış şartlara açık olan cephe ve çatı, rüzgar ile güneş enerjisini yapıya kazandırabilme potansiyeli taşıyor. Bu potansiyeli değerlendiren teknoloji kullanımı ağırlıklı örnekleri de göz ardı etmemek ve anlamak, malzeme üreticileri için çok önemli." Çağdaş mimarlık denemeleri, öz ile ilişkiler kurmalı "Binaların, hayatlarını sürdürürken konforlu olmalarında dış kabuk tasarımının rolü çok büyüktür. İşlevsel olarak iyi çözülmüş, çevreyle olumlu ilişkiler kurmuş bir yapı, dış kabuğun teknik ve detay özellikleriiyi çözülememişse konforsuz bir yapıyı beraberinde getirir. Dış kabuk tasarımının cepheye verdiği görüntü ne kadar önemliyse, kabuk katmanları, malzeme özellikleri de o derece önem taşır. Her yönden hava alabilen, konfor koşulları ile uyumlu kabuk çözümlerini sağlayan Anadolu'nun yöresel evleri, taş duvarları, ahşap taşıyıcılı ve kaplamalı duvarları olan diğer yöresel yapılar, yerel malzeme ve teknolojiyle barışık örneklerdir. Araştırma ve geliştirme çabaları buralardan başlamalı ve çağdaş mimarlık denemeleri bu tür öz ile ilişkiler kurmalıdır." MURAT SOYGENİŞ KİMDİR? Murat Soygeniş (Mimar, Prof. Dr.) 1961'de Ankara'da doğdu. 1976 yılında TÜBİTAK Ödülü aldı. 1982'de İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi'nden lisans, 1985'te Universityat Buffalo / Mimarlık Okulu'ndan lisansüstüderecesini aldı. 1985-1990 yıllarında ABD'de mimar olarak çalıştı, araştırmalarda bulundu ve mesleki geziler gerçekleştirdi. Doktora derecesini aldığı 1995 yılından beri Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi'nde öğretim üyesi olarak, 2010'dan günümüze de Dekan olarak çalışmalarına devam ediyor. 1982'den başlayarak düzenli bir şekilde gerçekleştirdiği projelerin ve yapıların bir bölümü mimarlık ve tasarım ödülleri kazandı. Bu çalışmalar yurtiçi ve yurtdışında sergilendi, çeşitli kaynaklarda yayınlandı. Mimarlık üzerine yazdığı kitaplar ulusal ve uluslararası yayınevleri tarafından yayınlanıyor ve bir bölümü başvuru kitabı olarak kullanılıyor. Soygeniş'in çeşitli mesleki üyelikleri arasında TMMOB-Mü ve AIA üyelikleri sayılabilir. Soygeniş, 2011 yılından itibaren AIA Europe-Amerikan Mimarlar EnstitüsüGüney Avrupa Direktörlüğü görevini de sürdürüyor. A
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=