~ arama toplantısı projeleri geldiğinde çatı çözümleri için tip detaylar geliyor. Tip detayların kendine özgü çözümleri olması gerekir. Tip detaylarla bir yere ulaşamıyoruz. Ama eğer projeyi onaylarsak, tip detayları çözmeye çalışıyoruz ve sonuçta biz yapıyı koruyamamış oluyoruz. Yapıyı sadece çok fazla tahrip etmiş oluyoruz. Malzemenin ötesinde bir sistem çözümüne ihtiyacımız var. Bu sistem çözümünün de yapı gruplarına ve yörelere özel olması şart. Standartlaşmadan biraz çıkıyoruz ama mutlaka buna ihtiyaç duyuyoruz. Kütahya-Uşak yöresinde çalıştığım için bunu kesin olarak söyleyebilirim. Küçük yerlerde bir ulaşılabilirlik problemi var. O yörede çok enteresan mimari örneklerle karşılaştık. Örneğin Simav civarında çok enteresan bindirme ahşap çatılı camiler var. Kırma çatılı, o çatıyı proje iznialmadan "basit onarım" kapsamında çatı değiştirmesine izin verebiliyorsunuz fakat o değişimler sırasında bir bakıyorsunuz ahşap çatılar ciddi şekilde tahrip olmuş. Çünkü çatıyı kaldırdığında bakıyor ki aşağıdaki ahşap strüktür de çatı strüktür de tamamen deforme olmuş. Onu değiştirirken çatı süslemeleri, bindirmeli ahşap tavanlar gidiyor, onları koruyamaz oluyoruz. Üçüncü grup olarak da yapıya dikkat çekmek istiyorum, 20. yüzyıl cumhuriyet mirası, geleneksel sivil mimarlıklarımızın bir adım ötesinde ve artık çok etkin bir şekilde korumaya çalışıyoruz. Özellikle dönüşüm projelerinde bunlara ilişkin çözüm üretme konusunda çok zorlanıyoruz. Dönüşüm projelerinde bugünkü konfor koşulları devreye giriyor. Isıtma, havalandırma, aydınlatma gibi unsuların çatıya yerleştirilmesisorun oluyor. Estetik açıdan da sıkıntılar yaratıyor. Doç. Dr. Mevlüde Kaptı: Biz hep öğrencilerimizi özgünlüğe yönlen42 ÇATI& CEPHE,KASIM- ARALIK/2012 diriyoruz. Nüvit Hanım'ın dediği gibi bir araya gelerek bu biçimlerle, uygulamalarla ilgili birtakım ortak noktalara varabiliriz. 23 yıldır Mimar Sinan Üniversitesi Restorasyon Anabilim Dalı'nda çalışıyorum. Okula başladığım ilk günlerde hocalarımız "Alaturka kiremit uygun değildir" derlerdi; hala hiçbir şey değişmedi. Uyumsuz kiremitler binayı basıyor, bambaşka bir kimliğe büründürüyor ve yapıların dokusu da çok değişiyor. O kiremitler homojen değil, bina cephesini görmeden kiremitleri görür duruma geldik. Arkeolog arkadaşlar tarihi yapıların eski dokusunu tekrar sağlayabilmek için eski kiremitleritopluyorlar. Bu noktada üniversiteler devreye girmeli ve o eski kiremidin yapısını araştırarak aynısını oluşturmak için formülü çıkartmalı. Bunun dışında biz 2010-2011 yıllarında Datça Babakale' de, yerel talep üzerine yüksek lisans öğrencilerimizle çalıştık. Orada düz çatılar vardır, kiremit yoktur. Restorasyon çalışmalarında kimse özenle çalışmıyor "çatıyı yapıp işimi bitireyim" zihniyetiyle çalışmalar yapıldı. Babakale'de ben öğrencilerimizden yeni detay üretme konusunda geri dönüş alamadım. Restorasyona herkes sadece malzeme onarımı olarak bakıyor. Restorasyonun aslında çok büyük bir tasarım boyutu da vardır. Çünkü geleneksel birtakım yaşam biçimleri değişti ve modern yaşam biçimlerini o yapılara uygulamak için ek yapılar yapmak zorunda kalıyorsunuz. Diğer bir nokta, kiremit örtüler sadece sivil mimarlık örneklerinde değil, anıtsal binalarda da var. Bir proje kapsamında 2007'de Bergama'da Hacı Hekim Hamamı'nın restorasyonu vardı. Restorasyonda yapının çatısındaki kiremitleri kaldırdılar. Gördük ki yapının orijinal ve özgün kiremitleri hiç tahrip olmamış. Buna rağmen özgün kiremitlerin üzerini yeni alaturka kiremitlerle örttüler. Restorasyon işlemi bittikten sonra yapıya bakıyoruz, herkes "Kötü olmuş, ama neresi?" diye soruyor birbirlerine. Kimse kiremitlerden dolayı yapının kötü restore edildiğini anlamıyor. Mutlaka arakesitler oluşturmalıyız. Şimdiye kadar malzeme kürsüsüyle restorasyon kürsüsü birbirlerine uzak durdular ama artık entegre olarak çalışmaları şart. Mehmet Öztürk: Üniversitelerde öğrencilere çatı sorunlarına karşı çözümler öğretiliyor fakat bugün piyasada çatı çözümü diye bir çalışma alanı yok. Bu iş, çatı ustalarının insafına bırakılmış bir şey, usta çözüyor. Kiremit üreticileri bugüne kadar üretim ve pazarlama konusunda kiremitlerin ne kadar güzel olduğu yönüne ağırlık veriyordu. Muhtemelen bugünden başlayarak ürettiğimiz kiremitlerin geleneksel yapılar üzerinde nasıl uyumlu olacağı konusunda da çalışmalar yapılacak. Bugüne kadar pazarlama taktiği, gösterişli kiremitlerdi. Bu konuda burada konuşulanların, bir çalışma haline getirilip uygulamaya geçirilmesi gerekiyor. Fatih Tataroğlu: En başta ÇATIDER'in yürütücülüğünde ve yöneticiliğinde biz üreticiler beraber düşünmeliyiz. Restorasyon sektörünün ihtiyacını, arz edilen kiremitlerin hangi tip olduğunu ve ölçülerini bul-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=